Producten

Boekreview: Mama’s eerste stapjes

Eén van de boeken waarmee ik me voorbereidde op de komst van ons kindje was het boek ‘Mama’s eerste stapjes- Eerlijk over het eerste jaar.’ Toen ik eenmaal moeder was, las ik het nog eens opnieuw. De inhoud van het boek kwam me nu helemaal bekend voor! Het was een verademing om een boek te lezen dat écht eerlijk is over het eerste jaar met een baby.

Boekreview Mama’s eerste stapjes

In het boek van Esther Kaper is volop ruimte voor de vermoeiende, irritante, slapeloze, frustrerende, maar ook hilarische en geweldige momenten van het moederschap. De eerste drie hoofdstukken gaan over je leven, relatie, en lichaam tijdens de zwangerschap. Hoe bereid je je voor en wat verwacht je van het leven als mama? Elk hoofdstuk bevat leesbare weetjes en info, maar vooral véél ervaringsverhalen. De auteur beschrijft waar ze tegenaan liep in het leven als (toekomstig) mama. Daarnaast worden ook de gedachten en quotes van andere moeders beschreven. En die zijn soms heel uiteenlopend! Hierdoor herken je jezelf vaak in minstens één van hen.

stapjes

Ontzwangeren en andere thema’s in het moeder-worden

Vanaf hoofdstuk vier wordt het voor MamaOntzwangert.blog écht interessant. Dit hoofdstuk gaat over de eerste hectische weken met je baby. Thema’s die aan de orde komen zijn: Huilbuien, kraamvisite, (borst)voeding (weinig info, wel de belevingskant), lichamelijke veranderingen, slaapgebrek, en hormonen. Verwacht geen diepgaande info, daarvoor zul je ergens anders naartoe moeten. Maar zoek je herkenbare verhalen? Dan ben je aan het juiste adres.

Hanneke (25) “Ik raakte in paniek van het huilen van onze dochter. Ik herinner me dat we de eerste nacht al ruzie hadden over wat we met onze krijsende dochter moesten doen.”

De moeders (en schrijfster) geven met hun openhartige quotes een intiem kijkje in hun leven. Zo lees je dingen die je altijd al wilde weten, maar op kraamvisite nooit hoort. De onderwerpen en quotes zijn makkelijk leesbaar en opgedeeld in kleine blokjes. Zo kun je het boek prima wegleggen en weer oppakken als je bezig bent met je kindje.

De schrijfster van het boek is christelijk, en daar lees je in hoofdstuk zes iets over terug. Maar ook voor niet-christenen is het boek prima leesbaar hoor! Hoofdstuk 5 gaat over seksualiteit, waar ik ook al eerder een post over schreef. Best wel een hot issue als je je draai als jonge ouders aan het zoeken bent. De twee hoofdstukken daarna gaan over een nieuwe balans vinden in het leven. Over jezelf vergelijken met anderen. En over omgaan met de relatie met je partner, (schoon)ouders, vriendschap en de plek op je werk. Handig is dat er diverse praktische tips zijn opgeschreven. Hoofdstuk 9 is zelfs volledig gewijd aan ‘gouden tips.’

“Schrijf de mooie momenten met je kind op. Daar geniet je later ook van. Lach veel met je kindje, ze nemen je humor over”

Als je op mij lijkt, kun je som helemaal kriegel worden van bemoeizuchtige mensen met goedbedoelde -slechte- adviezen. Bijvoorbeeld als je ze helemaal niet kent of ze niets van de context van jou en je kindje weten. Dit boek kent daarin dan ook twee voordelen: Ten eerste houdt het boek continu dezelfde eerlijke en luchtige toon. Ten tweede kun je zelf kiezen welke onderwerpen voor jou belangrijk zijn. Datgene wat je niet herkent onzin vindt sla je dus gewoon lekker in de wind!

“Als kersverse moeder word je doodgegooid met tips. Daarom is de laatste tip: Luister naar iedereen – en doe je eigen zin.”

Mama’s eerste stapjes sluit af met een terugblik van de schrijfster, 2 jaar na haar bevalling. Conclusie: Het eerste jaar met een baby is best pittig. Zwangerschap, bevallen, en ontzwangeren doen zoveel met je, erken dat dus ook en neem er de tijd voor.

Bestellen en winactie

Lijkt het boek je iets? Voor jezelf of bijvoorbeeld als kraamcadeautje? Je kunt het hier bestellen.